وقتي اعلام شد يا آقاي خاتمي يا آقاي موسوي خواهند آمد، من گفتم اگر يكي از اين‌ها بيايد قاعدتا ما بايد و ناچاريم از آقاي احمدي‌نژاد حمايت كنيم ولي اگر آن دو نفر نيايند معتقدم كه تركيب آقاي ولايتي و قاليباف تركيب خوبي است و البته اين بايد بررسي شود.
ایسنا: يك نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: اين‌كه افرادي گفته‌اند چون رهبر معظم انقلاب از دولت حمايت كرده است، بنابراين ما نبايد به دنبال گزينه ديگري باشيم و درباره فرد ديگري بحث كنيم، اين فكر، فكر درستي نيست و با اصولگرايي سازگاري ندارد.

علي مطهري يكشنبه‌شب درجلسه هفتگي انصار حزب‌الله با بيان اين‌كه " حمايت مقام معظم رهبري از دولت يك حمايت ويژه است" تصريح كرد: من اين را قبول دارم كه دولت‌هاي قبلي اين مقدار حمايت نمي‌شدند. بخشي از اين مساله مربوط به اين است كه رهبري از همه دولت‌هاي قانوني حمايت مي‌كنند براي اين‌كه دولت بتواند كار خود را انجام دهد و بخش ديگر هم به دليل ويژگي‌هاي اين دولت است؛ نظير اين‌كه آرمان‌هاي انقلاب را زنده كرده است، در برابر آمريكا و اسرائيل قاطعيت و در مساله هسته‌يي توفيقات داشته است و رهبر انقلاب مي‌خواهند اين دستاوردها از بين نرود. در عين حال اين بدين معني نيست كه ما بررسي نكنيم و فكر خود را به كار نيندازيم و ببينيم عملكرد اين دولت در اين سه سال و نيم چگونه بوده و دولت در حوزه‌هاي مختلف چگونه عمل كرده است.

وي افزود: ما مي‌گوييم اصولگراها ارزيابي كنند، عملكرد آقاي احمدي‌نژاد و ديگران را هم مي‌بينيم و مقايسه كنيم و سران اصولگرا بنشينند ببينند كدام گزينه قوي‌تر است. ممكن است در نهايت به خود آقاي احمدي‌نژاد برسيم ولي بالاخره بگوييم بررسي كرده‌ايم و به اين‌جا رسيده‌ايم.

وي ادامه داد: يك عده نبايد بگويند چون آقا از دولت حمايت كرده‌اند پس اين باب بسته است و هيچ بحث ديگري نبايد مطرح كنيم و بگويند اصولگراها حق تحقيق و بررسي و مقايسه ندارند؛ اين حرف بسيار خطرناك است.

اين نماينده مجلس با اشاره به طرح پيشنهادي خود براي انتخابات آتي اظهار كرد: من پيشنهاد دادم و گفتم تركيبي از دو اصولگراي ديگر درست كنيم؛ مثلا بگوييم آقاي ولايتي به عنوان كانديداي رياست جمهوري و آقاي قاليباف به عنوان معاون اول وي معرفي شوند. گفتيم اين را پيشنهاد بدهيم ولي نگفتيم آقاي احمدي‌نژاد نباشد بلكه گفتيم بررسي كنيم ببينيم كدام طرح بهتر است. البته الان كه احتمال آمدن آقاي خاتمي يا آقاي ميرحسين موسوي تقويت شده، مساله تا حدودي فرق مي‌كند. اگر مثلا آقاي ولايتي بيايد و آقاي احمدي‌نژاد هم نيايد خب اشكال ندارد، مي‌توان هر كس از آن طرف هم باشد و رقابت شكل مي‌گيرد.

وي افزود: اگر قرار باشد آقاي احمدي‌نژاد باشد و مثلا آقاي ولايتي هم باشد و از آن طرف هم يكي از آن دو نفر (خاتمي و موسوي) بيايد، راي اصولگراها دو قسمت مي‌شود ولي راي آن‌ها متمركز خواهد شد و ممكن است ما راي نياوريم؛ لذا وقتي اعلام شد يا آقاي خاتمي يا آقاي موسوي خواهند آمد، من گفتم اگر يكي از اين‌ها بيايد قاعدتا ما بايد و ناچاريم از آقاي احمدي‌نژاد حمايت كنيم ولي اگر آن دو نفر نيايند معتقدم كه تركيب آقاي ولايتي و قاليباف تركيب خوبي است و البته اين بايد بررسي شود.

اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به اعلام سياست‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه از سوي مقام معظم رهبري، بر تكميل و اجراي طرح مهندسي فرهنگي تاكيد كرد و گفت: ما بايد يك نظام و طرح جامعي براي فرهنگ كشور داشته باشيم و مهندسي فرهنگي ما مشخص باشد. اين بحث به شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپرده شد كه در ابتدا بسيار كند عمل كردند و پس از انتقاد مقام معظم رهبري از كند بودن كار، بهتر شد ولي به نظر مي‌رسد بيشتر كارهاي انجام شده در زمينه تئوري است و به مسايل ملموس فرهنگي كمتر پرداخته شده است به طوري‌كه هنو‌ز آثار عملي مشخصي را بر اين طرح نديده‌ام.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با تاكيد بر تهيه پيوست فرهنگي براي طرح‌هاي مهم تصريح كرد: گاهي دولت‌ها از اين مساله غافل بوده‌اند. مثلا يك شهرك مسكوني يا صنعتي تاسيس شده و بعدا متوجه شده‌اند كه اين شهرك مسجد، كتابخانه يا فضاي ورزشي مناسب يا كافي ندارد. از همان ابتدا بايد پيوست فرهنگي طرح‌هاي مختلف مشخص باشد و در نقشه آن‌ها، پيوست فرهنگي آن طراحي و به آن ضميمه شده باشد.

وي تقويت قانون‌گرايي را يكي ديگر از اولويت‌هاي فرهنگي دانست و افزود: چون در كشور ما قبلا دولت‌هاي غيراسلامي سر كار بود، تصور مي‌شد برخلاف قانون عمل كردن، به نوعي مقابله با دولت است در حالي‌كه اين فكر اشتباه است و ما حتي در يك دولت غيرشرعي هم نمي‌توانيم كار غيرقانوني كنيم. در يك دولت غيراسلامي هم عبور از چراغ قرمز يا ندادن بليت براي سوار شدن به اتوبوس غيرقانوني وخلاف شرع است؛ چراكه از بيت‌المال هزينه مي‌شود و در دولت غيرشرعي هم حق نداريم به بيت‌المال ضربه بزنيم.

وي ادامه داد: حتي بعد از انقلاب هم عده‌اي فكر كرده و مي‌كنند كه كار خلاف قانون بعضا درست و نوعي زرنگي است در حالي‌كه اين كاملا غلط است و قانون‌گرايي نياز جوامع بشري است و منافع بشريت بالاتر از منافع ملي است. براي اين‌كه وضع قانون از سوي بشر هم محل نزاع نشود، بايد موازين اين قوانين از سوي خدا تعيين شود و نياز انسان به پيامبران هم از همين‌جا ناشي مي‌شود. ما بايد با تقويت قانون‌گرايي در جامعه به اين‌جا برسيم كه عمل به قانون مثل نماز خواندن و روزه گرفتن واجب است و همان طور كه اگر نماز نخوانيم گناه كرده‌ايم؛ اگر از چراغ قرمز عبور كنيم هم گناه است و البته بايد توجه داشت كه گناهان در سطوح مختلف هستند.

مطهري با بيان اين‌كه " اگر اين مساله رنگ و بوي شرعي به خود بگيرد بسيار بهتر مي‌شود" افزود: اگر مساله قانونگرايي به شكل يك تكليف شرعي مطرح شود؛ خيلي سريع انجام مي‌شود. در جريان انقلاب هم تا زماني كه صحبت از فقدان آزادي و محروميت‌هاي اجتماعي بود مردم به حركت در نيامدند و زماني جامعه به حركت درآمد كه مردم احساس كردند اسلام در خطر است و امام(ره) هم مساله را به شكل تكليف شرعي مطرح كردند كه دخالت دين در سياست وظيفه همه ماست.

وي به لزوم بحث تقويت انضباط اجتماعي اشاره و اظهار كرد: وقتي به كشورهاي ديگر حتي برخي كشورهاي همسايه نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه در زمينه انضباط اجتماعي عقب هستيم. تقويت وجدان كاري هم اولويت ديگري است كه بايد در زمينه فرهنگي به آن توجه شود. همه اين مسائل در دين ما آمده است و اين طور نيست كه از غربي‌ها برداشت كنيم.

وي با اشاره به لزوم توجه به خودباوري، روحيه كار جمعي، پرهيز از اسراف، درستكاري، قناعت و اهتمام به ارتقاء كيفيت در توليد، خاطرنشان كرد: ما بايد به جايي برسيم كه وقتي مي‌گوييم فلان كالا ايراني است. وقتي يك خودرو از آلمان مي‌آيد، هيچ نقصي در آن پيدا نمي‌شود ولي خودروهاي داخلي اشكالاتي دارند و مثلا درِ آن‌ها درست بسته نمي‌شود يا شيشه بالابر درست كار نمي‌كند؛ اين‌طور است كه گاهي مي‌گوييم دستورات اسلام را آن‌ها بهتر عمل مي‌كنند.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس مقابله با جريانات انحرافي در حوزه دين را مهم دانست و گفت:‌ انحرافاتي نظير شيطان‌پرستي كه اخيرا رواج پيدا كرده است يا عرفان‌هاي منهاي خدا، از قبيل اين جريانات است برخي افراد كه خلاءها و مشكلاتي را در زندگي احساس مي‌كنند به جاي آن‌كه به سمت دين بيايند، به سمت عرفان منهاي مذهب مي‌روند و مي‌گويند ما قائل به اخلاق و انسانيت هستيم ولي قائل به هيچ دين خاصي نيستيم در حالي‌كه اخلاق بدون مذهب مثل اسكناس بدون پشتوانه است و اخلاق و عرفان منهاي خدا معنايي ندارد. وقتي يك منبع حق و صداقت وجود نداشته باشد؛ سخن گفتن از راستي، صداقت و مبارزه با باطل معني ندارد.

وي بر زدودن خرافات و موهومات در جامعه تاكيد كرد و يادآور شد: برخي خرافات ريشه مذهبي و برخي ريشه ملي دارند كه بايد از هر دوي اين‌ها پرهيز كرد. اسلام دين عمل است و راه رسيدن به سعادت نيز عمل كردن است. سينه زدن و اشك ريختن تنها كافي نيست بلكه آن سينه زدن و اشك ريختني راه سعادت است كه ريشه عمل و مقدمه پيوند با ائمه باشد و اين‌طور نيست كه به صرف يك سينه زدن يا اشك ريختن مثلا حضرت زينب(س) در روز قيامت شفاعت كند؛ از اين خرافات بايد پرهيز شود.

وي ادامه داد: تقويت نهاد خانواده و جايگاه زن در آن نيز از جمله اولويت‌هاي فرهنگي است. فرق نگاه اسلام و نگاه غرب به خانواده بايد مشخص شود در اسلام پيوند زن و شوهر عبارت است از وحدت روحي بين دو انسان و اساس خانواده عاطفه و علاقه بين زن و مرد است، ولي خانواده درغرب مثل يك شركت سرمايه‌گذاري است كه طرفين در سود آن شركت سهيم هستند. آن وحدت و يكرنگي در خانواده‌هاي جوامع اسلامي؛ در غرب وجود ندارد و از همين مساله هم بسيار ضربه خورده‌اند. ما هم تاثيراتي كه از فرهنگ غرب پذيرفته‌ايم و البته شبكه‌هاي ماهواره‌اي در اين زمينه چندان هم هنر نمي‌كنند؛ چراكه كشاندن انسان‌ها به سمت اميال حيواني و غريزي كار مشكلي نيست چنانچه در زمان شاه هم‌چنين مسايلي را شاهد بوديم.

مطهري افزود: در اوايل انقلاب برخي كارها انجام مي‌شد كه خيلي خوب بود ولي الان متاسفانه به آن‌ها عمل نمي‌شود؛ مثلا در اوايل انقلاب اگر سميناري بود آقايان يك طرف و خانم‌ها يك طرف ديگري مي‌نشستند، نمي‌گويم اين حرام است ولي مفسده‌انگيز است آن مسايلي كه انجام مي‌شد اشكالي ندارد، مثلا اگر در يك كلاس درس خانم‌ها يك سمت و آقايان سمت ديگر بنشينند اشكالي ندارد؛ متاسفانه دولت‌ها كمتر به اين مسايل توجه دارند؛ چراكه يا اعتقادي به اين‌ها ندارند يا به مسايل ديگر مشغول مي‌شوند.

وي درادامه بر تقويت هويت ملي جوانان در جامعه تاكيد كرد و افزود: بايد مراقب باشيم كه جوانان ما شخصيت خود را گم نكنند، كار بزرگ امام(ره) اين بود كه شخصيت اسلامي مردم را باز گرداند مردم در آن زمان نوعي خودباختگي داشتند و مثلا جديدترين مدهاي اروپا در ايران پياده مي‌شد؛ چراكه فكر مي‌كردند غربي‌ها از ما بهتر و برتر هستند. در قرن چهارم و پنجم هجري عكس اين مطلب بود و در حاليكه دنياي اسلام به ويژه ايران در اوج بود؛ اروپا درنوعي توحش به سر مي‌برد و پيشرفت‌هاي آن‌ها از زماني آغاز شد كه اسلام وارد آندلس در اسپانيا و نقاط ديگر اروپا شد. خودباختگي خطرناك است و بايد استقلال راي و دوري از مدگرايي را به جوانان تزريق كنيم.

وي فراهم كردن محيط رشد علمي و فكري و تلاش در جهت دغدغه‌هاي شغلي، ازدواج و مسكن جوانان را از ديگر اولويت‌هاي مهم فرهنگي برشمرد و گفت: دغدغه‌هاي معيشتي در ايمان انسان‌ها اثر مي‌گذارد و طاقت مردم با يكديگري مساوي نيست. اگر جواني بتواند به موقع و به راحتي ازدواج كند و دغدغه چنداني براي شغل نداشته باشد بسياري از مشكلات حل مي‌شود؛ بنابراين هم بايد دولت كاري در اين زمينه انجام دهد و هم خودمان از برخي رسم‌هاي نادرست پرهيز كنيم.

به گزارش ايسنا، درادامه اين جلسه يكي از حاضران نسبت به وضعيت معيشتي مردم در برخي شهرستان‌ها انتقاد كرد، كه مطهري در پاسخ گفت: با توجه به آرمان‌هايي كه ما داريم، دنيا بر ما فشار مي‌آورد و ما نبايد آثار اين تحريم‌ها را كم بگيريم. بالاخره آيا ما مي‌خواهيم از آرمان فلسطين دفاع كنيم يا نه؟ هم مي‌خواهيم دفاع كنيم و هم به ما فشار مي‌آورند و تحريم مي‌كنند و اجناس گرانتر به ايران مي‌رسند؛ بنابراين چون اهداف بزرگ است اين مشكلات را هم براي ما درست مي‌كنند البته شايد با يك مديريت خوب و برنامه‌ريزي درازمدت بتوان اين‌ها را حل كرد. بخشي از اين مشكلات مربوط به مديريت ماست و برخي هم به اين تحريم‌ها و مسائل مربوط مي‌شود و همه جوانب را بايد در نظر بگيريم.

وي همچنين ارتقاء امنيت اجتماعي را يكي از اولويت‌هاي مهم عنوان كرد و گفت: مردم بايد در زمينه مبارزه با مفاسد مختلف احساس كنند كه كارهايي انجام شده است و اين مسايل بسيار مهم است مثلا در قضيه استيضاح آقاي كردان خيلي‌ها مي‌گفتند در آخر زد و بند مي‌شود و كاري انجام نمي‌شود، ولي وقتي استيضاح انجام شد مردم فهميدند كه مسوولان كشور در اين مسايل بسيار جدي هستند و در مردم اميدواري ايجاد شد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در برابر صحبت يكي از حاضران مبني بر اين‌كه مقام معظم رهبري فرموده بودند در اين موقعيت حساس فعلا مساله آقاي كردان را به تعويق بيندازيد، پاسخ داد: رهبر انقلاب چنين صحبتي نكرده‌اند و اگر ايشان مخالفتي داشتند احتمالا پيغام مي‌دادند. اين كار به نفع كشور و نظام بود و آثار بسيار خوبي هم داشت وظيفه يك نماينده اين است كه بر اساس تشخيص خودش كار را انجام دهد تا زماني كه حكم و نظير صريحي از طرف رهبر انقلاب بيان نشده كار خود را انجام دهد؛ لذا راه درست همين است كه به تشخيص خود عمل كنيم و وقتي دستور ايشان رسيد و ما احساس كنيم ايشان مخالف كاري هستند ديگر ادامه ندهيم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره عملكرد اين كميسيون در مجلس هشتم نيز گفت: كميسيون فرهنگي متاسفانه تاكنون خيلي فعال نبوده و تا به حال كار مهمي انجام نداده است و بايد فعال‌تر عمل كنيم. بحث‌هاي خوبي در كميسيون مطرح مي‌شود، ولي اين‌كه طرحي آماده كرده باشد يا لوايحي را بررسي كرده باشد، اين طور نبوده و عملكرد اين كميسيون چندان قوي نبوده است.

وي همچنين درباره ارزيابي خود از عملكرد فرهنگي دولت نهم اظهار كرد: دولت نهم در زمينه فرهنگ خوب عمل نكرده است و من قبلا هم اين را گفته‌ و مصداق‌هايي را ذكر كرده‌ام. رهبر انقلاب هم پيشتر چنين مساله‌اي را مطرح فرموده بودند.

در ادامه اين جلسه يكي از حاضران در قالب يك پرسش كتبي خطاب به مطهري عنوان كرد كه چرا شما با نشرياتي مصاحبه مي‌كنيد كه با مباني انقلاب مشكل دارند؟ كه وي در پاسخ گفت: ما حرف خودمان را مي‌زنيم. گاهي از جلسه مجلس بيرون مي‌آييم و خبرنگاران جمع مي‌شوند و سوال مي‌كنند و ما هم پاسخ مي‌دهيم و اصلا نمي‌دانم كه از كدام روزنامه هستند. روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب آن پاسخ‌ها را چاپ مي‌كنند. ولي روزنامه‌هاي اصولگرا چاپ نمي‌كنند يا فقط قسمت‌هايي كه دوست دارند را چاپ مي‌كنند كه اين درست نيست. اين ايراد در روزنامه‌هاي اصولگرا وجود دارد كه مي‌خواهند آن‌چه را كه دوست دارند چاپ كنند در حالي‌كه هركس دوست دارد حرفش همان‌طور كه هست منتشر شود.

مطهري ادامه داد: يك ايراد به روزنامه‌هاي اصولگرا وارد است؛ مثلا وقتي من مي‌بينم يك هفته نامه‌ طرف مقابل حرف من را همان‌طور كه بيان مي‌كنم عينا چاپ مي‌كند و وقتي هم مي‌گويم من آن متن را قبل از چاپ ببينم، قبول مي‌كند، خب من با آن‌ها مصاحبه مي‌كنم. ولي وقتي مثلا مي‌خواهم با يك روزنامه‌ ديگر اصولگرا صحبت كنم، اولا سوالات خاص مطرح مي‌شود و بنابراين است كه مثلا آقاي فلاني كوبيده شود و هدف مصاحبه از قبل معلوم است و بعد هم وقتي مصاحبه انجام مي‌شود و من درخواست مي‌كنم مصاحبه را پيش از چاپ ببينم، قبول نمي‌كنند و مي‌گويند هماني كه ما از دهان شما كشيده‌ايم بايد چاپ شود، خب اين درست نيست و ايرادي است كه وجود دارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا